HF KP 3hand BLOG
nieuws - 29.10.2019

Trendwatching met Hilde Francq

“Over 15 jaar vinden we naakte peertjes heel erg 2010”

Trends, het is een abstract begrip dat onbewust ons hele doen en laten dirigeert. Ze bepalen hoe we leven en dus ook hoe we wonen. Hoe weten we wat morgen hot zal zijn? Voor ons lifestyle magazine Live First Class vroegen we het aan trend- en colourwatcher Hilde Francq, een klinkende naam in de wereld van trendwatching. Ze adviseert met haar bedrijf Francq Colors bedrijven op vlak van kleuren en trends. Wij kregen de kans om tijdens één van haar Trend Academy-workshops binnen te kijken in de boeiende wereld van trendwatching en nader kennis te maken.

Van de fietsindustrie naar fulltime trendwatching: hoe is het verhaal van Francq Colors ontstaan?

“Ik ben in het vak gerold uit nieuwsgierigheid. Ik was vroeger mede-eigenaar van een groothandel in fietsen en fietsonderdelen. Als jonge moeder zocht ik mooie fietsen voor mijn kinderen, maar die bleken moeilijk te vinden. Zo zag ik plots een gat in de markt: fietsen met toffe kleuren en prints, die kinderen ook écht willen. Dus besliste ik een eigen collectie fietsen op de markt te brengen, met kleuren en designs specifiek voor jongens en meisjes. En dat werd een succes! Dit project maakte mij ervan bewust dat niet alleen de juiste vorm, kleuren en prints essentieel zijn om een product te doen slagen, maar ook dat trends een heel belangrijke rol spelen. Onze voorkeuren veranderen nu eenmaal. Zo heb ik me langzaam in de materie ingewerkt, deels uit ervaring en deels door studie, en van daaruit is Francq Colors ontstaan.”

Wat doet jouw bureau precies?

“Wij maken halfjaarlijkse trendrapporten die ongeveer twee jaar vooruitkijken, toegespitst op interieur en met voorbeelden uit fashion, food, beauty... Kortom, alles wat met lifestyle te maken heeft. De rendrapporten vormen de basis voor het advies dat we geven aan bedrijven rond kleuren en trends. Zo helpen wij onder meer Niko, Extremis en IKEA om op trends en kleuren in te spelen. Met andere bedrijven, zoals Veritas, werken we samen aan marketing- en retailconcepten en zorgen wij voor de juiste trendinsteek. Soms maken we ook collecties, zoals voor Tribu, waar we de kleuren mee hebben bepaald en de insteek hebben gegeven om een nieuw fluweel voor buitengebruik te ontwikkelen. Daarnaast geef ik ook lezingen over trends, zowel in binnen- als buitenland.”

HF KP blauw

Hoe gaat een trendwatcher aan de slag?

“Wij doen continu research naar maatschappelijke trends op lange termijn en onderzoeken welke invloed die trends zullen hebben op onze lifestyle. Dat gebeurt aan de hand van een reeks brainstorms waarbij we desk research en observaties uit de hele wereld samenleggen. Die informatie gaat zeer breed: soms gebruiken we cijfers van de wereldhandelsorganisatie of heeft iemand een kunsttentoonstelling gezien die heel relevant is voor de tijd. Een andere keer gaat het om observaties in hippe steden als Tokyo of Kopenhagen. Daarna kijken we welke impact dit alles zal hebben op de kleuren, materialen, vormen en patronen van twee jaar verder en gieten we dit in een rapport. Het lijkt wel op omgekeerde archeologie: we leggen fragmenten uit de toekomst samen en maken daar een duidelijk toekomstbeeld van. In feite is het een combinatie van ratio en intuïtie.”

Is jouw eigen interieur dan ook een etalage van de nieuwste trends?

“Ik laat mijn persoonlijke voorkeur niet meespelen in mijn trendresearch, maar omgekeerd is er natuurlijk wel een invloed. Omdat ik veel trends vroeg identificeer en er door mijn werk vaak mee geconfronteerd word, heb ik het voorrecht om wat voor te lopen. Ik pik er uit wat mij ligt maar volg dus vooral mijn eigen smaak.”

Hoe trendgevoelig zijn nieuwbouwprojecten volgens jou?

“Enorm! Zonder dat we het beseffen, bouwen we meestal met materialen en kleuren van onze eigen tijd. Rijd maar eens langs verkavelingen met nieuwe woningen: je zal zien dat veel huizen een gelijkaardige vorm en afwerking hebben, bijvoorbeeld in de gevelsteen of de raamafwerking. En dan spreek ik nog niet over de binnenkant. Binnen vijftien jaar zullen we de roze geverfde muren en naakte peertjes heel erg 'van de jaren 2010' vinden. Het meest trendgebonden zijn ongetwijfeld onze keukens en badkamers. Loop eender welk huis binnen en je kunt bijna exact zeggen in welk decennium de keuken of badkamer gebouwd is."

HF KP bril web

Hoe kunnen onze klanten hun interieur zonder al te veel moeite fris en up-to-date houden?

“Accessoires zijn de makkelijkste manier om een interieur een nieuwe twist te geven. Plaids, bijvoorbeeld, zijn ongelooflijk effectief en veelzijdig: vouw ze open en je creëert meteen een groot kleurvlak. Vouw ze dicht en ze vormen een subtiel accent. Daarnaast kan je met tapijten, kussens, vazen, kandelaars en lampjes heel snel een volledig andere sfeer neerzetten. Ook klein meubilair kan een ruimte helemaal updaten, net zoals een andere kleur op de muur of het plafond. Als je je interieur snel beu raakt, kan je ook een andere vibe creëren door je meubels simpelweg eens te verplaatsen."

Leent een modern interieur zich meer voor het inpassen van de nieuwste trends dan pakweg een landelijk interieur?

“Er is nooit één trend, maar we spreken altijd van verschillende evoluties. En van daaruit is steeds minstens één trend toepasbaar, wat de context ook is. Trends passen dan ook zowel in een modern als een landelijk interieur maar een landelijk interieur is uiteraard minder een blank canvas. Het landelijke aspect is daarin al aanwezig en kan als een trend op zich beschouwd worden. In ons trendrapport voor lente en zomer 2020 hebben we trouwens een trend geïdentificeerd die elementen van minimalisme combineert met
een landelijke sfeer. Het is een heel uitgepuurde landelijke stijl, met veel aandacht voor interessante texturen en handgemaakte objecten, gemaakt van materialen met een lage milieu-impact. Je ziet daarin bijvoorbeeld muren met een textuurfinish. Niet meer perfect glad dus, maar gekalkt of met een korrelige pleister, in tinten die geïnspireerd zijn door de natuur, zoals kleitinten, taupe en indigo. Dit combineren we met natuurlijke groenen neutrale grijstinten.”

Iets om rekening mee te houden voor Interiors by Karolien. Heb je nog
interessante interieurtrends in petto?

“Absoluut! We zien ook een feministische invloed, waarbij we een kleurenpalet van warme tinten zoals lichtgeel en oranjeroze combineren met speelse, afgeronde en organische vormen. We zien veel kunstige accenten en materialen zoals keramiek, glas en alles met een handgemaakt karakter. Deze trends zijn vrij breed toepasbaar. Tenslotte krijgen we ook een bijzondere trend die de psychedelische kleuren en vormen van de jaren ’70 combineert met een surrealistische twist. Ook hier zien we weer vrij veel warme kleuren en een hoofdrol voor oranje en geel, gecombineerd met hemelsblauw en accenten van goud. Deze trend is echt excentriek, met heel bijzondere vormen en erg rijkelijke materialen.”

Wij kunnen aan de slag. Bedankt voor dit aangename gesprek!

Karolien lafaut magazine

Ontvang gratis ons magazine!

Ontvang de eerste editie van Live First Class, het lifestyle magazine van Karolien Lafaut.